maandag 3 augustus 2015

Books read by me - juli! (deel 2)


In juli verbrak ik opnieuw mijn eigen record door ditmaal zeventien boeken te lezen - mede dankzij de CramAThon waarvoor ik dunnere boeken las. Vandaag laat ik jullie de laatste acht boeken zien die ik las in juli!
 

Ghost boy
Schrijver: Martin Pistorius
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Kosmos Uitgevers
Aantal pagina's: 254
Flaptekst: Martin Pistorius is twaalf als hij een geheimzinnige griep krijgt. Hij heeft keelpijn, stopt met eten, wil alleen nog maar slapen en mijdt het contact met anderen. Binnen anderhalf jaar zit hij hulpeloos in een rolstoel en kan hij niet meer communiceren.
Volgens de artsen heeft Martin het cognitieve niveau van een pasgeborene en zal hij binnen twee jaar overlijden. Hij gaat naar een instelling voor ernstig gehandicapte kinderen. Zijn ouders zijn hun zoon kwijt - althans, dat denken ze.
Als Martin na drie jaar ontwaakt uit zijn vreemde, slapende toestand, heeft niemand dat in de gaten. Hij ervaart alles wat er gebeurt, maar kan dat op geen enkele manier duidelijk maken. Acht lange jaren later merkt een verpleegkundige dat hij wel degelijk op prikkels reageert. Zij helpt hem om weer contact te maken met anderen. Langzaam, dankzij veel hulp en doorzettingsvermogen, bevrijdt Martin zich uit zijn lichamelijke gevangenschap.
Rating: 5/5
Toelichting: Ghost boy laat zien wat Martin Pistorius allemaal heeft bereikt sinds verpleegster Virna zag dat zijn lichaam geen leeg omhulsel was. Het is een boek dat draait om hoop, doorzettingsvermogen, kracht en liefde. Het verhaal is hartverscheurend en zeer inspirerend. De tranen liepen regelmatig over mijn wangen. Mijn volledige review lees je hier.
 
Waar het licht is
Schrijver: Jennifer Niven
Oorspronkelijke titel: All the bright places
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 326
Flaptekst: Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. 'Ik ben kapot en geen mens die me kan maken.'
Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. 'In dat ogenblik dat onze auto zich door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook.'
Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school - vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn...
'Ik stuur een sms naar Violet: "Jij bent alle kleuren ineen, op volle sterkte."'
'Je bent echt geschift, Finch. Maar dat is het liefste wat er ooit tegen me is gezegd.'
Maar naarmate Violets wereld groeit, begint die van Finch te krimpen. Hoe ver zal Violet gaan om de jongen van wie ze is gaan houden te redden?
Rating: 4,5/5
Toelichting: Een mooi verhaal over vertrouwen, liefde en pijnlijke thema's als dood en zelfmoord. Ik kon me gemakkelijk identificeren met Violet en Theodore, doordat ze zo gewoon zijn. Hoewel het verhaal zich er wel voor leende, heb ik geen enkele traan gelaten. De schrijfstijl is wel erg mooi, maar toch kan ik me niet helemaal inleven. Mijn volledige review zie je hier!
 
The faust act (The wicked + the divine #1)
Schrijver: Kieron Gillen
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Image Comics
Aantal pagina's: 144
Flaptekst: Every ninety years twelve gods return as young people. They are loved. They are hated. In two years, they are all dead. It's happening now. It's happening again.
Rating: 3/5
Toelichting: Dit is de eerste graphic novel die ik ooit heb gelezen en het concept stond me aan. Het idee heeft me niet teleurgesteld en de illustraties zijn echt supermooi. Helaas was het voor mij niet altijd duidelijk wat er precies gaande was. Ik vond hem wel goed genoeg om nieuwsgierig te zijn naar volume 2.
 
An abundance of Katherines
Schrijver: John Green
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2006
Gelezen uitgave van: Penguin Books
Aantal pagina's: 226
Flaptekst: When it comes to relationships, Colin Singleton's type is girls named Katherine. And when it comes to girls named Katherine, Colin is always getting dumped. Nineteen times, to be exact.
On a road trip miles from home, this anagram-happy, washed-up child prodigy has ten thousand dollars in his pocket, a bloodthirsty feral hog on his trail, and an overweight Judge Judy-loving best friend riding shotgun - but no Katherines. Colin is on a mission to prove The Theorem of Underlying Katherine Predictability, which he hopes will predict the future of any relationship, avenge Dumpees everywhere, and finally win him the girl.
Rating: 3,75/5
Toelichting: Een mooi verhaal met een mooie, duidelijke John Green schrijfstijl, maar helaas moet ik bekennen dat ik het boek uiteindelijk wat vond tegenvallen. De personages zijn leuk, maar ik voelde niet echt een binding met ze. An abundance of Katherines is nog steeds een goed boek, maar het is wel mijn minst favoriete van John Green. Mijn volledige review lees je hier!
 
Jip en Janneke 1
Schrijver: Annie M.G. Schmidt
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1963
Gelezen uitgave van: Querido
Aantal pagina's: 157
Flaptekst: -
Rating: 4/5
Toelichting: Wat leuk om als volwassene nog eens de verhaaltjes van mijn jeugdhelden te lezen!
 
Schaduwkant
Schrijver: Isa Maron
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: uitgeverij Mistral
Aantal pagina's: 318
Flaptekst: Wanneer Nora midden op de dag door haar vader uit de klas wordt gehaald, weet ze nog niet dat het vrije leven waarvan ze droomt in rook op zal gaan. Ze verdwijnt.
Tien jaar later is Nora terug. Vijftig kilo dikker en schuw. Ze vlucht in fantasieën en voedsel. Totdat ze een man tegenkomt die haar mooi vindt zoals ze is, iets te mooi misschien...
Schaduwkant is een intrigerende thriller over een vrouw op de vlucht - voor haar ouders, voor de man die bezeten van haar is en voor zichzelf.
Rating: 4/5
Toelichting: Een spannend boek dat af en toe langdradig wordt en waar vooral in het middenstuk de snelheid ontbrak. Aan het begin vroeg ik me steeds af of het waargebeurd was, zo goed is de schrijfstijl van Maron. Bij de laatste vijftig pagina's kon ik het boek absoluut niet meer wegleggen en wilde ik blijven doorlezen. Door het trage middenstuk ergerde ik me soms aan het verhaal, waardoor ik niet altijd zin had om verder te lezen. Het begin en het eind maken een hoop goed! Mijn volledige review vind je hier.
 
Hold me closer
Schrijver: David Levithan
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Penguin Books
Aantal pagina's: 200
Flaptekst: Watch out, ex-boyfriends, and get out of the way, homophobic coaches. Tiny Cooper has something to say - and he's going to say it in song.
Rating: 4/5
Toelichting: Yes, mijn favoriete personage uit Will Grayson, Will Grayson staat in de spotlight in dit supermooie boek! Hold me closer is een musicalscript, dus dat leest even anders dan een 'gewoon' leesboek. Dat vond ik wel verfrissend. Tiny Cooper is echt geweldig. Ik zou zo graag een hele boekenserie met hem in de hoofdrol willen lezen!
 
Jip en Janneke 2
Schrijver: Annie M.G. Schmidt
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1964
Gelezen uitgave van: Querido
Aantal pagina's: 157
Flaptekst: -
Rating: 4/5
Toelichting: Ook het tweede boekje van de Jip en Janneke serie las ik deze maand. Wat is het grappig om het ouderwetse taalgebruik te lezen. Dat is mij als kind nooit opgevallen!
 
Dat was deel 2 van Books read by me - juli! Deel 1 zie je hier.

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten